Menjadi tetamu Allah...melakukan tawaf mengelilingi Kaabah

Sunday, March 07, 2010

MENUNTUT ILMU

بسم الله الرحمن الرحيم

Menuntut ilmu wajib atas tiap muslim (baik muslimin maupun muslimah). (HR. Ibnu Majah)

Tidak dinafikan kepentingan menuntut ilmu. Ilmu perlu dicari kerana ia bukan datang dengan sendiri. Menuntut ilmu juga mempunyai beberapa adap yang perlu di ketahui.

Pertamanya Berkitab, berguru dan besanad.Sesungguhnya ilmu itu adalah agama, pegangan hidup itu adalah akidah, yang hendak kita sembahkan pada Allah s.w.t.

Ilmu itu perlu berhati-hati bila mempelajarinya. Ilmu terbahagi kepada ilmu Tauhid, Aqidah, Fekah, muamalat, dan Tasauf.

Ramai dikalangan kita belajar ilmu agama tetapi Allah haramkan mendapat menafaat ilmu agama , Persoalannya Kenapa...?

Setiap ilmu agama yang di pelajari, punca atau ibu ilmu itu kerana takut kepada Allah. Bukan senang untuk nak takut pada Allah. itu sebablah ramai yang lawan Allah. Dalam banyak kita buat dosa tak putus-putus nikmat Allah pada kita.

Kata Hikam, "jangan kamu bersahabat dengan orang yang tidak bawa kamu ingat pada Allah"

Kalau kita hendak bersahabat, cari sahabat yang selalu ingatkan kita tentang Allah. Walaupun sijil berjela-jela, tetapi kalau tiada berkat nak buat apa. Walaupun ramai yang mempertikai mengaji pondok itu lambat dan lembap. Tapi hasilnya sangat menyerap.

1. Maka barang siapa yang mencari kebaikan, ianya akan mendapat kebaikan. Dia akan mencari dan terus mencari. Maka apabila Allah ingin jadikan kebaikan kepada seseorang, hamba, nescaya Allah dorongkan dia nak belajar ilmu agama.

"Barang siapa yang dikehendaki oleh Allah akan kebaikan padanya,maka sudah tentu Allah menjadikannya mengerti dan faham dalam hal-hal agama."(H.R IBNU MAJAH)

2. Allah akan menjadikan hatinya tawar dengan dunia. Kita yang menentukan nasib masa depan kita dalam alam barzakh dan akhirat. Kerana Allah telah sediakan panduan lengkap dalam hidup kita untuk diikuti.

3. Allah juga memberi seseorang itu berusaha untuk koreksi diri, dengan memahasabah diri dan nampak dosa-dosa dan keaiban diri sendiri.

Maka perlulah kita berusaha untuk mencari jalan bersihkan hati.

No comments:

Post a Comment