Menjadi tetamu Allah...melakukan tawaf mengelilingi Kaabah

Wednesday, July 14, 2010

USTAZ SHAH KIRIT : Bantulah Saudara Baru

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Apabila seseorang masuk Islam, maknanya dia bersetuju dan mengaku serta faham dengan persaksian bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan Nabi Muhammad itu adalah rasul yakni persuruh Allah. Sebaik seseorang itu masuk ke dalam islam dia adalah saudara segama kita. Maka mereka ini memerlukan bantuan, bimbingan dan sokongan dalam berbagai perkara. Menyentuh tentang pengislaman yang sangat kerap hari ini di Surau MARA, ustaz Shah Kirit, mengambil kesempatan menerangkan apa bentuk bantuan, bimbingan dan sokongan yang patut dilakukan oleh mereka yang sudah lama islam kepada mereka yang baru memeluk islam.

Pertama : Bantuan Material

Untuk meneruskan kehidupan bahkan seseorang tidak boleh hidup tanpa ada makan-minum, tempat tinggal dan pakaian. Semua ini merupakan satu perkara asas dan menjadi suatu yang berhak dimiliki oleh setiap manusia. Bagi orang islam, dia perlu melihat saudara baru ini samada cukup dalam perkara yang disebutkan. Hendaklah difahami bahawa apabila seseorang memeluk islam, mereka telah diboikot oleh keluarga asal mereka, keluarga membuang mereka, boss memberhentikan kerja mereka. Wajarlah kita memberi perihatin yang tinggi dalam perkara ini. Tidak semestinya kita membantu secara ‘directly’ kata ustaz. Apatah lagi kalau kita sendiri tidak mempunyai cukup wang. Kita Bantu dengan mencari rakan yang ada wang. Kita tidak mampu memberi kerja pada mereka, kita cari kawan yang ada kerja kosong untuk mereka, dengan menyatakan kebolehan dan kelulusan mereka. Kita boleh panjangkan maklumat saudara baru melalui e mel, sms, telefon dan sebagainya. Sekurang-kurang kita telah menjalankan amanah sebagai saudara seislam dalam membantu kerja-kerja agama tersebut.

Kedua : Bantuan dari Ilmu.

Bimbingan atau ilmu sangat penting bagi mereka yang tidak mengerti apa tentang satu-satu perkara. Kita sendiri waktu lahir-lahir tidak mengerti apa, sehinggalah diajar oleh ibubapa, ustaz dan sebagainya. Tahap mereka yang baru memeluk islam adalah bagai budak tadika. Walaupun sudah berumur 40 tahun, tegas ustaz. Mereka seperti bayi yang baru lahir. Samalah macam kita baru lahir dulu. Kita perlu mengajar mereka satu langkah ke satu langkah. Masuk islam, kalau dulu dia cina, bila masuk islam dia tetap cina. Kalau dulu India, bila masuk Islam, tetap India. Bangsa sama sekali tidak tukar, Cuma agama yang tukar, dan mengakui bahawa tuhan itu hanya satu sahaja iaitu Allah. Ustaz sendiri mula-mula masuk Islam, tidak kenal huruf ا، ب، ت pun kata ustaz. Lama-lama kenal ا، ب، ت، ث . lain-lain satu apa pun tak tahu, menurutnya.

Bukanlah tahap tadika ini akan kekal selamanya. Suatu hari, insyaAllah 5 atau 10 tahun akan datang mereka ini akan menjadi pendakwah pula, menerangkan kecantikan dan kebenaran Islam pada orang lain. Mereka dilatih, dibimbing jadi pendakwah. Pendakwah bukan tugas ustaz atau imam sahaja. Ianya tugas setiap orang Islam. Suatu hari, pasti orang-orang sebegini akan perjuangkan agama islam dan di sampaikan kepada orang lain pula. InsyaAllah.

Ketiga : Sokongan Emosi.

Bila seseorang memeluk islam, mengucap 2 kalimah syahadah pastinya akan merasa takut, bimbang dan berbagai perasaan lagi. Seumur hidup sebelum ini tidak tahu apa itu islam, dalam hati serasa terlalu takut. Itulah pegalaman ustaz sendiri ketika mula-mula masuk islam. Beliau dapat merasai betapa gelisah dan bimbangnya saat-saat demikian. Selepas itu mereka akan memikirkan apa yang akan berlaku selepas ini. Bimbang menguasai diri. Perkara yang boleh dimakan dan dibuat sebelum ini, pasti tidak boleh lagi. Orang bangsa mereka dah buang mereka. Bangsa mereka tidak menerima mereka. Bertemu dengan bangsa lain, satu yang baru dalam hidup mereka. Namun, dalam Islam tidak ada perkauman. Atas nama kemanusiaan, semua manusia bersaudara. Nabi Adam adalah moyang semua manusia. Bila masuk Islam, kita semua jadi saudara seagama. Ibarat sakit satu anggota, seluruh badan akan terasa.

Jadi, Bantu dan berilah sokongan pada saudara baru ini, cuba tolong mereka, sokong mereka dari berbagai segi termasuk perasaan dan emosi mereka. Kenali masalah mereka, tiada siapa yang semudah untuk mencerita masalah, kerana masing-masing ada maruah diri. Ada harga diri. Jangan kita hanya menunggu saudara baru ini mencerita masalah, meminta di tolongi. Tolong mereka. Kebanyakkan dari kita, banyak soal, tapi tolongnya tiada. Kata orang ‘busy body’ lebih. Macam kemalangan kecil di jalan raya pun, jem teruk. Bukan ramai berhenti tolong. Tapi tolong tengok. Bahkan ada kesempatan mengambil nombor. Mungkin juga barang di bawa lari. Kata ustaz, kita ni, banyak kepoh jer lebih. Tolongnya kurang. Banyak yang jadi penyibuk saja.

Seperti bila saudara baru memeluk islam, rasa terharu, rasa nak peluk. Tapi semua itu hanya sebentar sahaja. Lepas beberapa ketika tiada pertolongan yang dapat diberi pada mereka. Mereka membawa diri mencari arah tuju sendiri. Terumbang ambing mencari erti diri. Tidak pernah kita ambil peduli lagi, makan ker mereka, berpakaian ke mereka, bertempat tinggal ke mereka. Bagaimana solat dan ibadat mereka. Tidak lagi mereka mendapat perhatian kita.

Sehubungan itu, ustaz menyeru semua kita, sama-sama turun tangan membantu saudara-saudara baru kita, secara sukarela. Sukarela bukan mananya hanya tolong, ikut bila ada masa, bila ada mood sahaja. Perlu komited dengan bersungguh-sungguh dengan sepenuh keikhlasan hati membantu. Ibarat apa yang telah dilakukan dizaman Rasulullah s.a.w. di mana mempersaudarakan muhajirin dan Ansar. Saudara baru ibarat muhajirin dan kita yang dah lama islam ibarat Ansar. Apa sahaja yang boleh kita Bantu, kita Bantu . tak mampu, kita cari sumber-sumber yang mampu. Moga, Allah memberkati usahasama kita semua.

Allahu a’lam.

No comments:

Post a Comment