Menjadi tetamu Allah...melakukan tawaf mengelilingi Kaabah

Sunday, July 11, 2010

USTAZ BASRI : Israk Mikraj, lambang ketaatan

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Abu Umamah r.a. berkata : "Rasulullah S.A.W telah menganjurkan supaya kami semua mempelajari Al-Qur'an, setelah itu Rasulullah S.A.W memberitahu tentang kelebihan Al-Qur'an."Telah bersabda Rasulullah S.A.W : Belajarlah kamu akan Al-Qur'an, di akhirat nanti dia akan datang kepada ahli-ahlinya, yang mana di kala itu orang sangat memerlukannya."

Al quran itu hujah bagi kamu dan keatas kamu. Membahas perkara ini ulama tafsir menyebut bahawa Al-Quran bukan sekadar menjadi hujah di dunia semata, tetapi di akhirat jua. Kenapa peristiwa Israk dan Mikraj tersangat penting dalam hidup kita sebagaimana firman Allah berbunyi :-

سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى

Maha Suci Allah, yang telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Al Masjidil Haram ke Al Masjidil Aqs'a..

Menurut ustaz maksud masjid ke masjid di sini bukan perpindahan dari satu masjid ke masjid yang lain. Perjalanan di sini memberi makna yang tersangat besar kepada kita. Memberi makna kepatuhan dan ketaatan. Apabila dengar , maka patuh dan taat akan titah perintah Allah. Jawapan orang mukmin, ‘kami patuh, kami taat’. Sebagaimana ayat yang di sebut dalam surah an-Nur :-

إِنَّمَا كَانَ قَوْلَ الْمُؤْمِنِينَ إِذَا دُعُوا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ أَن يَقُولُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ

Sesungguhnya jawaban oran-orang mu'min, bila mereka dipanggil kepada Allah dan rasul-Nya agar rasul menghukum (mengadili) di antara mereka ialah ucapan. "Kami mendengar, dan kami patuh". Dan mereka itulah orang-orang yang beruntung. Surah an-nur :51

Sungguhpun di bidang politik, ekonomi dan segalanya perlulah mengikut garis pandu yang disebut oleh Allah s.w.t. sebagaimana yang disimpulkan oleh Ulama syeikh Yusof al-Qardawi, apabila patuh kepada perintah Allah dan rasul, nabi kita meletakkan di atas kita perintah Allah, ‘kami dengar, kami taat’ maka akan beroleh kemenanganlah bagi orang-orang tersebut dengan syurga Firdaus, satu janji daripada Allah sebagai ganjarannya.

Makna masjid ke masjid menunjukkan perjalanan hidup kita di dunia ini meletakkan Allah dan Rasul, hukum halal dan haram mengikut pandangan Allah. Jiwa yang terikat dengan pengabdian kepada Allah, pastinya segala perkara akan bertitik tolak kepada keredhaan Allah. Tidak timbullah kata, setelah di ambil pandangan ramai, maka lesen judi tidak diberi. Bukan nya mengambil apa pandangan Allah. Itu satu perkara yang tidak wajar di ucapkan. Susah sangat rupanya manusia untuk mengatakan bahawa apabila hukum Allah menyebut ianya adalah haram, maka kita semua perlu mengharamkannya.

Pengajaran yang dapat kita petik dari peristiwa Israk dan Mikraj :-

- Mencakupi semua sistem peraturan kehidupan akhirat nanti yang mana al-Quran akan ambil alih dan dijadikan hujah. Suka atau tidak kita akan lalui alam kubur, yakni alam kematian. Sebuah hadis Qudsi menyebutkan agar kita menjadikan perjalanan hidup ini ibarat seorang yang bermusafir.
Dari Abdullah bin Umar, r.a., katanya: Rasulullah s.a.w., memegang bahuku lalu bersabda: “Jadikanlah dirimu di dunia ini seolah-olah engkau orang dagang bahkan seolah-olah orang yang dalam perjalanan musafir. ”

- Sememangnya kita bermula dari alam roh dan akan balik semula ke alam roh tersebut. Kematian adalah proses perpindahan ke alam kubur. Di sana Allah akan menunjukkan sedikit kehidupan di syurga atau neraka bagi penghuninya. Sayangnya kita banyak lupa alam akhirat iaitu alam untuk kita bertemu dengan Allah. Amalan membaca surah as-sajadah dan al-Insan di pagi Jumaat, adalah sebagai 2 surah yang menceritakan tentang hari kiamat. Kita diberitahukan sebelum ini bahawa kiamat akan berlaku pada hari Jumaat secara yang tiba-tiba tidak di sangka-sangka. Ayat yang lain juga menyebut…

اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ

Allah lah yang menciptakan langit dan bumi dan apa yang ada di antara keduanya dalam enam masa

enam masa Allah menciptakan apa yang ada di langit dan bumi.
kisah ketika Nabi Naik burak, menitis air matanya. Bila ditanyai Jibril kenapa baginda menangis, baginda teringat akan umatnya, apakah umatnya juga boleh naik burak. Mulianya hati baginda rasulullah s.a.w.; setiap kenikmatan yang dikecapi, baginda mengingati umatnya. Setiap kesukaran dan kesusahan baginda mendoakankan agar tidak tertimpa atas umatnya.

- Itulah kemucak bagi manusia iaitu untuk bertemu dengan Allah s.w.t. Hanya bagi hamba yang beramal soleh. Bertaqwa dengan sebenar-benar taqwa.

Di dalam Al-Quran, kita dapati banyak sekali suruhan kepada umat Islam supaya mereka itu bertaqwa kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa. Sebagaimana firman Allah dalam surah Ali Imran, ayat 102 :

Ertinya: Wahai orang-orang yang beriman bertaqwalah kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa, dan janganlah kamu mati kecuali kamu dalam keadaan Islam.

- Mereka yang mengaku beriman, dimana hanya percaya sahaja kewujudan Allah, namun tidak mahu beriman dan bertaqwa sebenar-benarnya, tidak mahu menunai dan melaksanakan titah perintah dari Allah, menandakan satu hati yang sangat kotor. Itulah simbolik penyucian hati rasulullah s.a.w., yang dibersihkan 2 x . orang yang layak bertemu dengan Allah adalah mereka yang mempunyai hati yang putih bersih kepada Allah s.w.t sebagai hambanya. Jika kita ingin selamat bertemu dengan Allah, maka perlulah kita mengambil keseluruhan ketetapan dari Allah s.w.t.
Allahu a'lam.

No comments:

Post a Comment