Menjadi tetamu Allah...melakukan tawaf mengelilingi Kaabah

Wednesday, July 14, 2010

USTAZ RAHIM NASIR : Adab berziarah

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Membicarakan sambungan kitab Riyadh al-Solihin Jilid 2 Bab 45 mengenai MENZIARAHI AHLI KEBAJIKAN , menurut ustaz maknanya menziarahi orang yang baik-baik, atau duduk di majlis-majlis mereka. Bersahabat dengan mereka dan kasihi mereka. Minta penziarahan mereka dan doa dari mereka. Termasuklah menziarahi tempat-tempat keutamaan.

Dalam satu hadis yang lain Nabi s.a.w menyebut tentang ADAB MENZIARAHI ORANG SAKIT. Amalan seumpama ini mendapat ganjaran yang sangat besar dan sangat di galakkan oleh Islam. Disamping dapat mempereratkan silaturrahim ianya boleh memupuk kasih sayang sesama insan.

Baginda Rasulullah s.a.w. bersabda Maksudnya:
“Daripada Abu Hurairah r.a. katanya: bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: Barangsiapa yang menziarahi orang sakit atau menziarahi saudaranya kerana Allah Taala, maka terdengarlah suara yang memanggil dan mengatakan bagus dan bagus langkah mu dan ambillah tempat tinggal mu di dalam syurga”
(Riwayat: at-Tirmizi)

Kelebihan orang-orang yang menziarahi dan Amalan ziarah di kalangan orang-orang Islam dituntut dilakukan pada bila-bila masa bukan hanya sekadar dalam masa sakit sahaja. Amalan ziarah ini telah dilakukan oleh Rasulullah s.a.w. terhadap kaum keluarga, yang tua, bujang dan lain-lain. Siapa yang buat kerja ziarah ini, kata Nabi s.a.w. di sediakan ruang dalam syurga Allah. Akhlak seperti ini sangat tinggi nilainya. Bahkan ianya suatu yang sangat dituntut dalam agama kita.

Di antara adab menziarahi orang sakit ialah:

1. Jangan duduk terlalu lama ketika menziarahi pesakit kerana perbuatan ini boleh mengganggunya.

Lainlah sekiranya atas permintaan pesakit tersebut. Sifat demikian boleh memberi ruang orang lain pula yang ingin berziarah.

2. Ketika berada disisinya, hendaklah kita sentuh dan pegang tangannya kemudian letakkan tangan di dahinya dan tanya tentang penyakit dan keadaannya sekarang.

3. Hendaklah kita doakan agar cepat sembuh dengan menyebut: Semoga Allah menyembuhkan... (sebutkan nama dan pangkatnya).

4. Doa dan ceritakan tentang kelebihan sakit yang dialami oleh para sahabat, Rasul dan Nabi dan juga orang beriman supaya pesakit itu tidak merasa resah gelisah terhadap kesakitan yang dialaminya.

5. Berikanlah nasihat-nasihat yang baik serta ucapkan perkataan “Sabarlah sakit ini adalah salah satu ujian Allah dan cubaan semata-mata di atas ketakwaan seseorang terhadap Allah kerana sakit ini juga, seseorang memperolehi ganjaran pahala yang banyak”.

6. Jangan makan makanan yang dihadiahkan kepadanya atau makanan yang telah disediakan untuknya. Sekiranya kita makan makanan tersebut, hilanglah pahala ibadah ziarah itu.

7. Sunat dibacakan doa untuknya yang bermaksud: “Ya Allah ! Hilangkanlah penyakitnya, wahai Tuhan bagi manusia sembuhkanlah, Engkaulah yang menyembuhkan tidak ada sembuhan melainkan sembuhan dariMu jua, sesuatu sembuhan yang tidak meninggalkan sebarang penyakit”.

(Riwayat at-Tirmizi)

Adab berziarah ini boleh memperbaiki akhlak. Jiwa akan merasa kelainan dan perbuatan ziarah ini amat-amat di tuntut. Membawa hadiah juga boleh mengembirakan pesakit. Jadi ustaz menyeru ziarahlah adik beradik. Hari ini yang banyak berbalah bukan orang lain, tetapi adik beradik. Lihat kisah Nabi Yusof, siapa yang punya angkara mencampakkan Nabi Yusof dalam telaga, jika tidak adik beradiknya. Masyarakat hari ini jadi kelam kabut bila adik beradik tidak boleh berbaik. Bersamalah kita bersihkan hati dari perangai sebegini yang sangat tidak elok sekali.

Allahu a'lam.

No comments:

Post a Comment