Menjadi tetamu Allah...melakukan tawaf mengelilingi Kaabah

Friday, December 31, 2010

KEPEDIHAN

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Airmata adalah senjata bagi seorang wanita. Tatkala tidak dapat menahan perasaan pasti airmata jadi penyelesaian. Paling tidak ianya melegakan. Namun jika air mata juga menjadi simbol kelembutan dan kesempitan hati seorang lelaki, pasti paling tidak, alangkah deritanya hati si lelaki tersebut.

Begitulah... ana sendiri tidak dapat menahan sebak tatkala melihat lelaki mengesat air mata dihadapan ana. Apatah lagi lelaki yang teresak-esak menahan sedu di hadapan. Paling tidak pastinya hati lelaki ini sangat tersentuh atas apa yang dialami atau mungkin tersentuh dengan peringatan-peringatan dari ayat-ayat Allah yang membuatkan ianya merasa begitu kesal sekali.

Begitulah keadaan yang mencengkam seorang yang mempunyai permasalahan. Apatah lagi masih buntu untuk menjumpai jalan penyelesaian. Dalam menghadapi tugas harian, perkara demikian sering dipertemukan. Apatah lagi yang berhadapan adalah mereka-mereka yang dibelit hutang.

Apapun keadaan, pastinya bila memikirkan jalan hidup yang membawa ketenangan adalah berada di atas jalan syarak setiap masa. Pastinya jika tersilap langkah, tidak jauh perginya. Maka masalah tidaklah datang begitu sakitnya.

Bagi mereka yang tidak mengalaminya, waspada dengan tarikan dunia, yang menyebabkan anda terpaksa melalui sesuatu yang membelenggu anda dengan hutang. Sakitnya bukan kepalang. Tekanan pasti datang terundang. Masalah tiada pasti untuk penyelesaian. Maka, beringatlah.. jangan membelit diri dengan hutang. Cukup-cukuplah sekadar kehidupan. Yang penting kehidupan yang penuh keimanan dan ketaqwaan. ..

Allahu a'lam.

No comments:

Post a Comment