Menjadi tetamu Allah...melakukan tawaf mengelilingi Kaabah

Wednesday, December 05, 2012

PERLUKAH STRESS... KITA KAN ADA ALLAH..

بسم الله الرحمن الرحيم

STRESS….!!
Hari-hari ku mendengar rungutan dari rakan sekerja tentang stress… agak rimas juga jika hari-hari dengar jeritan demikian. Namun ku renung kepada ketentuan Allah, ku masih mampu tersenyum… terima kasih ya Allah… kerana aku tidak begitu.
            Ye lah…  bila ku kaitkan dengan diriku, aku yang memilih kerja, aku yang memilih untuk memikul amanah, maka aku perlu tempuh semua ini. Maka apa perlunya stress, aku ada Allah.  Apapun masalah ku, aku akan mengadu pada yang sangat ku sayang...   Allah memang jadikan kita untuk di uji.

            Ada pula yang mengeluh pasal anak-anak. Masa tiada anak mahukan anak. Bila sudah ada anak, maka kita perlulah dengan redha menempuh semua ujian yang bakal datang dari anak-anak. Itu juga janji Allah s.w.t. sebagaimana yang disebut di dalam firmanNya :

إِنَّمَا أَمْوَالُكُمْ وَأَوْلَادُكُمْ فِتْنَةٌ وَاللَّهُ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظِيمٌ


Renung dalam-dalam, tiada apa yang perlu di ‘stress’ kan… kiranya perkara yang menjadikan demikian soal dunia yang akan ditinggalkan.  Berlalunya masa, berlalunya umur kita. Sebanyak mana umur yang tinggal untuk mencari keredhaan Allah..

            Yang perlu dirisaukan jika pegangan agama semakin longgar, hidup semakin jauh dari agama. Maka ini yang perlu ditangani secara serius. Jika ini yang membuatkan stress, tempuhi dengan penuh kekuatan, kerana memperjuangkan haq Allah, secara begini mendatangkan pahala yang sangat besar… apa jua perkara yang mempertahankan perkara yang mempereratkan hubungan dengan Allah, menjaga agama Allah… ia adalah suatu tuntutan yang mesti dilaksanakan…  moga Allah memberi kekuatan pada semua umat islam..

            Ayuh gembirakan hidup dengan menghampirkan diri kepada  Allah , Tuhan sekelian alam….



No comments:

Post a Comment