Menjadi tetamu Allah...melakukan tawaf mengelilingi Kaabah

Friday, January 14, 2011

MUKMIN YANG MENGAGUMKAN

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Bagaimana untuk kita membentuk kepribadian kita sebagai seorang mukmin yang mengagumkan serta dicintai Allah dan Rasul-Nya. Ini kerana hanya keperibadian yang mulia akan menyebabkan Islam itu terpelihara.

Hari ini, perbuatan segelintir manusia yang tidak mahu mengikat diri dengan ketetapan agama, sangat mendukacita. Betapa ramai yang sanggup meninggalkan sembahyang, berapa ramai yang tidak menutup aurat, berapa ramai yang suka berkerja di pub-pub dan berapa ramai lagi yang menentang habis-habisan untuk menguatkuasakan undang-undang yang tertera di dalam al-Quran dengan pelbagai alasan yang diciptakan.

Rasulullah Saw. menyebutkan ciri-ciri mukmin yang mengagumkan yang harus kita miliki ialah, sebagaimana baginda bersabda: -

"Menakjubkan urusan orang beriman, sesungguhnya semua urusannya baik baginya dan tidak ada yang demikian itu bagi seseorang selain bagi seorang mukmin. Jika ia memperoleh kesenangan ia bersyukur dan itu baik baginya. Jika ia tertimpa kesusahan ia sabar dan itu baik baginya." (HR. Ahmad dan Muslim).

No comments:

Post a Comment