Menjadi tetamu Allah...melakukan tawaf mengelilingi Kaabah

Tuesday, January 25, 2011

JANGAN SAKITI ORANG TUAMU..

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Banyak perkara yang menghalang seseorang untuk ke syurga Allah. Diantaranya di sebutkan... dalam sebuah hadith

"Ada tiga orang yang tidak akan masuk syurga:
1) orang yang durhaka kepada dua orang tua;
2) laki-laki yang tidak ada perasaan cemburu terhadap keluarganya;
3) perempuan yang menyerupai laki-laki." (Riwayat Nasa'i, Bazzar dan Hakim)

"Semua dosa akan ditangguhkan Allah sampai nanti hari kiamat apa saja yang Dia kehendaki, kecuali durhaka kepada dua orang tua, maka sesungguhnya Allah akan menyegerakan kepada pelakunya dalam hidupnya (di dunia) sebelum meninggal." (Riwayat Hakim)

Janganlah di sakiti orang tuamu, baik dengan kata-kata, perbuatan dan apa sahaja, kerana ianya boleh mendatangkan kesan dan padah yang buruk pada pelakunya. Allah memperkuat pesannya untuk berbuat baik kepada dua orang tua ini, ketika kedua orang tua tersebut telah mencapai umur lanjut, kekuatannya sudah mulai menurun, mereka sudah mulai sangat memerlukan pertolongan dan menjaga perasaannya mereka yang cepat tersinggung dan terasa.

Dalam hal ini Allah berfirman sebagai berikut:
"Tuhanmu telah memerintahkan hendaklah kamu tidak berbakti kecuali kepadaNya dan berbuat baik kepada dua orang tua, jika salah satu di antara mereka atau keduanya sudah sampai umur tua dan berada dalam pemeliharaanmu, maka janganlah kamu katakan kepada mereka itu kata-kata 'uff' (kalimat yang tidak menyenangkan hati), dan jangan kamu bentak mereka, tetapikatakanlah kepada mereka berdua kata-kata yang mulia.

Dan rendahkanlah terhadap mereka berdua sayap kerendahan karena kasih, dan doakanlah kepada Tuhanmu: Ya Tuhanku! Berilah rahmat mereka itu, sebagaimana mereka telah memeliharaku di waktu aku masih kecil." (al-Isra': 23-24)

Jasa mereka terlalu besar dan tidak dapat ditebus dengan apa sahaja. Maka muliakan mereka, agar Allah sentiasa merahmati kita semua.

Allahu a'lam.

No comments:

Post a Comment