Menjadi tetamu Allah...melakukan tawaf mengelilingi Kaabah

Thursday, February 24, 2011

BENARKAH KAMU MENCINTAI NABI S.A.W?

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Bila tiba sambutan maulidur rasul, dimana-mana sahaja tempat tidak melepas peluang mengadakan sambutan, baik berupa perhimpunan, perarakkan, ceramah, persembahan anak-anak dan sebagainya. Persoalannya, mungkin ada ditimbulkan “Penting atau tidak mengadakan sambutan Maulidur Rasul tersebut?

Pastinya jawapan adalah sangat penting. Ini kerana sekurang-kurang dengan sambutan itu mengeratkan silaturrahim umat islam. Paling tidak kata Ustaz, mereka dapat makan dan yang memberinya mendapat pahala dari Tuhan. Namun yang sangat penting adalah kita dapat berkenalan dengan nabi kita. Siapa nabi kita. Apabila sudah kenal baru datangnya cinta.

Hadith riwayat Anas bin Malik r.a. ia berkata:Rasulullah bersabda: Seorang hamba (dalam hadis Abdul Warits, seorang laki-laki) tidak beriman sebelum aku lebih dicintainya dari keluarganya, hartanya dan semua orang. (HR Muslim)

Anas r.a mengatakan bahwa Nabi SAW bersabda, “Salah seorang di antaramu tidak beriman sehingga saya lebih dicintai olehnya daripada orang tuanya, anaknya, dan semua manusia.” (HR Bukhari)

Seorang ustaz mengemukakan pantun bila menyebut tentang perkara sayang ke Nabi s.a.w. Pantunnya lebih kurang begini maksudnya :

Bila ayam jantan berkokok
Tanda hari hendak siang
Kena berhenti hisap rokok
Kalau Nabi s.a.w. awak sayang

Timbul persoalan lagi, Apa pula faedah mencintai Nabi s.a.w. ? Tidak dapat disangkal lagi, faedahnya terlalu dan tersangat besar. Bagi sesiapa yang mencintai Rasulullah s.a.w, akan dibangkitkan bersebelahan Rasulullah s.a.w. di Mahsyar. Maka letakkanlah cinta hati pada yang boleh menolong kita di akhirat nanti. Jika memberi cinta kepada orang, akan dibangkitkan dengan orang yang dicinta pada hari akhirat. Maka tidak rugi kita sangat mencintai Rasulullah s.a.w, manusia yang mulia diciptakan oleh Allah buat kita, kerana kita akan dibangkitkan besebelahan dengan baginda di akhirat kelak.

Menyebut tentang mahsyar, ada yang dibangkitkan dengan jalan atas muka kerana terlalu jahat sangat, jalan atas perut kerana suka sangat makan yang haram dan berbagailah keadaan. Suasana yang sangat menakutkan. Kerisauan yang teramat duduk di mahsyar. Maka bagi sesiapa yang sayang dan cinta pada Nabi s.a.w. maka nabi akan datang disebelahnya. Persoalannya, betul ker cinta kepada Nabi s.a.w?

Tanya diri kita, Adakah masih kita menyokong dan memakai barang-barang yang dikeluarkan oleh orang-orang yang menghina nabi kita?. Ramai lagi yang menyebut cinta pada nabi, rokok pun tidak mahu tinggal. Sen yang dibayar membeli rokok, membedil umat Rasulullah s.a.w. yang memperjuangkan islam. Umat Nabi s.a.w saudara seislam kita yang perlu dipertahankan jika benar cinta kita kepada rasul kita. Untuk kenal Nabi s.a.w, kena dengan ilmu. Soalnya berapa ramai hari ini yang suka ke majlis ilmu. Memang kita nampak ramai yang pergi menuntut ilmu. Sebaliknya ramai lagi yang tidak pergi mendengar dan menuntut ilmu agama. Orang islam jahil tentang agama sendiri.

Kejahilan agama menjadi-jadi. Sebuah hadith mengambarkan perkara berikut :-

بَادِرُوا فِتَنًا كَقِطَعِ اللَّيْلِ الْمُظْلِمِ يُصْبِحُ الرَّجُلُ مُؤْمِنًا وَيُمْسِي كَافِرًا وَيُمْسِي مُؤْمِنًا وَيُصْبِحُ كَافِرًا يَبِيعُ دِينَهُ بِعَرَضٍ مِنْ الدُّنْي

Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Bersegeralah beramal sebelum datangnya rangkaian fitnah seperti sepenggalan malam yang gelap gulita, seorang lelaki di waktu pagi mukmin dan di waktu petang telah kafir, dan di waktu petang beriman dan pagi menjadi kafir, ia menjual agamanya dengan kesenangan dunia." (HR. Ahmad No. 8493)

Adalah sangat dituntut agar semua kita merisaukan keislaman diri dan keluarga hari ini. Langkah segera perlu dilakukan agar memberi ilmu-ilmu agama pada keluarga. Hayati agama sebaiknya. Contohi Nabi kita, dimana baginda adalah suami dan ayah yang sangat baik. Satu benda haram pun dia tidak mahu ada dirumah. Kita pula, bagaimana kita dapat mengenal halal dan haram tanpa ilmu agama. Betapa banyak perkara haram dalam rumah kita. Tepuk dada tanyalah jiwa. Sungguhkan kita benar-benar mencintai Nabi kita..?

Allahu a’lam.

No comments:

Post a Comment