Menjadi tetamu Allah...melakukan tawaf mengelilingi Kaabah

Saturday, July 16, 2011

NISFU SYA'BAN.. AMBILLAH KESEMPATAN..!

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

Terlalu pantas masa berlalu. Baru saja rasanya ceramah tentang kelebihan beribadah di bulan Syaaban. Kini kembali lagi, bermakna sudah setahun berlalu. Namun apakah sepanjang setahun, amalan semakin bertambah baik, atau berlalu begitu sahaja secara statik atau semakin menurun pengabdian seseorang hamba kepada Khaliq. inilah suatu perkara yang terlepas yang serasa alangkah ruginya jika berlalu dengan sia-sia masa hidup yang diberi Allah Taala.

Kesibukan kerja, satu ujian daripadaNya. Jika dulu tidaklah sesibuk sekarang. Hingga terpaksa juga turun kerja ke pejabat memikirkan tingginya fail di atas meja yang secara tiba-tiba mendadak, sebaik pembantu bertukar, rupanya banyaknya fail yang tersimpan yang diberi serentak. MasyaAllah..

Atas rasa tanggungjawab, maka pengorbanan masa perlu dibuat untuk tugas sedemikian.Maka ku gagahi juga turun ke pejabat waktu cuti sebegini. Itulah hikmahnya bila ditaqdirkan ada masanya tiada suami di sisi. Namun jiwa serasa meronta-ronta, di sini tidak seperti ditempat lama, berani untuk keluar malam-malam mencari pengajian. Di Shah Alam, rasa takut bila tidak ditemani suami.

Maka keterbatasan ke majlis ilmu ini, membuat hati jadi sepi. Sepi yang sukar untuk diaplikasikan dalam apa bentuk untuk disebuti. Teringat ceramah Ustaz semalam, bahawa terlalu banyak ruang dan peluang Allah buka untuk hamba bermohon keampunan. Itulah perkara yang utama dilakukan bagi seorang hamba. Tiada manusia yang tidak membuat dosa. Kita bukan malaikat, bukan juga nabi yang sentiasa terpelihara. Maka, peluang yang Allah buka sangat luas. Cuma kita... kemana kita waktu yang begitu banyak peluang Allah buka. Kita sangat terleka.

Kelebihan Malam Nisfu Sya‘ban itu telah disebutkan di dalam hadis sahih daripada Mu‘az bin Jabal r.a Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya :

“Allah menjenguk datang kepada semua makhluk-Nya di Malam Nisfu Sya‘ban, maka diampunkan dosa sekalian makhlu-kNya kecuali orang yang menyekutukan Allah atau orang yang bermusuhan.” (H.R Ibnu Majah, at-Thabaroni dan Ibnu Hibban)

Hatta dikatakan jika kita membaca penghulu Istigfar juga pagi dan petang, peluang kesyurga Allah dibuka. Namun peluang yang diberi dipandang sepi dan berlalu sia-sia. Banyak kita tidak mengambil peluang seadanya. Malam ini, malam nisfu syaaban, alangkah bahagianya bagi siapa yang kembali kepada Tuhannya dengan penuh pengharapan memohon keampunan.

Pada malam Nisfu Sya‘ban juga, adalah di antara malam-malam yang diqabulkan doa. Memetik pendapat Imam asy-Syafi‘e dalam kitabnya al-Umm telah berkata:

“Telah sampai pada kami bahawa dikatakan: sesungguhnya doa dikabulkan pada lima malam iaitu: pada malam Jumaat, malam Hari Raya Adha, malam Hari Raya ‘Aidil fitri, malam pertama di bulan Rejab dan malam nisfu Sya‘ban.”

Allahu a'lam.







No comments:

Post a Comment