Menjadi tetamu Allah...melakukan tawaf mengelilingi Kaabah

Saturday, July 16, 2011

INDAHNYA BAHASA ARAB..

بسم الله الرحمن الرحيم




الحمد لله نحمده ونستعينه و نستغفره، و نعوذ بالله من شرور أنفسنا ومن سيئات أعمالنا، من يهده الله فلا مضل له و أشهد أن لا اله إلا الله وحده لا شريك له وأشهد أن محمد عبده ورسوله .
أما بعد






Pertama-tama kepada Allah dipanjatkan setinggi-tinggi kesyukuran kerana hari ini masih lagi diberi nafas untuk meneruskan kehidupan dimuka bumi ini.

Alangkah bahagianya jika dapat memahami seluruh maksud al-Quran yang pastinya menambah keimanan setiap kali membacanya. Itulah satu harapan yang sering mendorong betapa penting bahasa Arab itu untuk dipelajari. Lebih-lebih bila tibanya saat Nifsu Sya’ban ini. Pastinya sangat bermakna sekali dengan pantas boleh memahami maksud al-Quran dalam bulan-bulan yang sangat besar janji Allah bagi mereka yang bertaqwa. Memahami ayat-ayat yang dibaca imam ketika solat.. pastinya sangat menyentuh hati kerdil kita semua.

Bercakap mengenai bahasa ini, hanya kesungguhan yang jitu dapat menguasainya. Lebih-lebih jika berada dipersekitaran yang berbahasa arab. Itulah yang mencuit kembali ingatan ketika berada di 3 negara Arab. Jordan, Syria dan Lubnan. Ketika di sana, rasa lebih lancar lidah untuk bercakap. Dorongan untuk bertaaruf begitu tergalak. Membuatkan bercakap itu, serasa lancar. Paling gembira bila mereka memahami dan membalas dengan baik sekali.

Namun ianya tidak kekal lama, kembali ke sini, seolah-olah asing sekali. Nak cakap pun tak reti. Nak belajar sendiri selalunya semangat tidak sekental mana. Nak berguru, masyaAllah, bayaran sangat tinggi.

Moga Allah mempermudahkan bagi mereka yang mencintai bahasa Arab untuk menguasai bahasa Syurga ini..
Ameen ya rabbal alamin..

No comments:

Post a Comment