Menjadi tetamu Allah...melakukan tawaf mengelilingi Kaabah

Friday, June 03, 2011

USAH TAMAK

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

Betapa ingin ku mencari peluang untuk terus memanjangkan ilmu diblog ini, untuk dikongsi bersama. Namun terlalu sukar ku mencari masa untuk membuka blog. Setiap kali pulang ke rumah, terasa tersangat letih. Lebih letih bila line internet macam kura-kura.

Last-last, ku tutup sahaja. Namun, beginilah... tiap kali datang kerja, tahu-tahu masa berganti terlalu pantas. Tahu-tahu dah petang. Tak terasa masa berjalan. Hanya dikejutkan dengan setiap kali azan ku meninggalkan tempat mencari makan. Sibuknya... menghadapi fail dan peminjam yang berbagai ragam.

Namun begitu, terus menerus ku dapat menjalankan amanah sebagai hamba Tuhan. Dalam tugas, pastinya peringatan demi peringatan ku berikan baik mengingatkan diri, maupun hamba Allah di depan. Pastinya program perbincangan, perundingan akan mendapat rahmat Tuhan. Hanya mengingati Allah hati menjadi tenang dan tenteram.

Alhamdulillah, semalam sempat ku sambung lagi pengajian di Surau sebelah bangunan. Banyak ilmu bermenafaat yang dapat di petik untuk dijadikan pedoman. Samalah seperti apa yang sering ku ingatkan kepada peminjam-peminjam.

Hidup ini, kata ustaz, kita tidak boleh tamak. Bila kita terlalu mengejar kekayaan, sepatutnya kita ada satu kereta, kita membeli lebih dari sepatutnya. Maka kita telah boros dalam bebelanja. Banyak kereta, banyak pula karenahnya, dengan cukai jalan, insuran dan sebagainya. Mungkin kita rasa kita kaya, simpanan banyak di bank. Kita sangka duit kita, tapi bila orang tanya kita kata, duit kita. Namun yang ada pada kita, angka di buku atau di paparan mesin. Bukan duit yang kita pegang. Bila kita mati, bukan milik kita. Jika tidak sekali pun, bank punya. Bank melaburkan duit kita. Keuntungan banyak miliknya. Kita... dapat sedikit sahaja.

Bila kita hendak keluar melalui ATM ada kadar-kadarnya. Walau kita kata semua duit kita. Begitu juga, rumah yang kita ada, yang kita guna kita punya. Orang lain sewa... yang merasa nikmat rumah tersebut adalah yang menguna. Begitu juga kereta, sebesar mana, yang mengunakan, yang merasa nikmatnya. Begitulah kita...

Setiap yang kita telah guna, kita makan, kita merasa nikmatnya. Tanah yang berekar-ekar, jika kita kata kita punya.. terbiar dengan lalangnya, maka merasa punya sahaja bukan bermakna kita mendapat nikmatnya. Maka, sedarilah segala-gala adalah pinjaman Allah. Semua akan kembali kepadaNya bila tiba masa. Apa yang kita sedekah, kita beri pada orang, pada yang dinafkahkan, maka itu sebetulnya kita punya. Pahalanya adalah milik kita. Walaupun kita rasa ia keluar dari kita dan mengurangkan harta kita, sebenarnya itu sebenar milik yang kekal buat kita. Pahala yang besar dari yang berKuasa.

Jadi, apa guna kita tamak dengan merasakan kita ada segala-galanya. Sedangkan semua itu belum tentu milik kita, jika kita masih belum mengunakannya. Maka pergunakan segala yang ada pada dikita di jalanNya. Baik memberi nafkah, menginfakkan, sedekah jariah dan sebagainya adalah satu jalan yang pasti mendapat ganjaran di sisi Allah s.w.t.
Tidak rugi kita berbelanja untuk mencari ilmu, kerana ilmu boleh menjadi ilmu yang bermenafaat dan jariah yang menyampaikan pahala sewaktu kita telah meninggal dunia. Tidak rugi kita menafkahkan rezeki kepada anak-anak, yang mana anak yang soleh akan mendoakan bila kita sudah tiada di dunia. Tidak rugi kita bersedekah lebih-lebih pada jalan Allah, kerana ia adalah jariah yang terus mengalir sehinggalah kita bertemu dengan Allah s.w.t.

Pergunakan segala apa yang kita ada dijalanNya, mudah-mudahan kita mendapat rahmatNya.

Allahu a'lam.

No comments:

Post a Comment