Menjadi tetamu Allah...melakukan tawaf mengelilingi Kaabah

Sunday, April 10, 2011

PERINGATAN YANG DIABAIKAN

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Sedih melihat keadaan ummah akhir zaman ini. Walaupun peringatan demi peringatan datang dari Allah s.w.t, mereka masih tetap terus menerus melakukan perkara-perkara yang di larang Allah. Mereka mengambil mudah dalam soal hukum hakam Allah. Mereka berani melakukan perkara yang terang-terang mungkar di depan khalayak tanpa rasa salah.

Keadaan ini meluas hingga masuk meyelinap ke setiap sekolah-sekolah. Poco-poco contohnya, tak boleh tidak di anggap baik dan tidak bertentangan dengan hukum. Mana mungkin perkara yang Allah larang itu boleh di benarkan. Pergaulan bebas, beraksi di depan yang lelaki yang ajnabi, semua itu di larang. Wanita bukan untuk dipertontonkan. Mana mungkin manusia yang menjamin kesihatan. Untuk program kesihatan, boleh dijalankan yang mana bagi wanita di dewan tertutup tanpa seorang lelaki pun. Masalahnya atas dasar apa ianya dibuat dikhalayak?

Tidak solat Jumaat, menjadi-jadi di kalangan kaum lelaki. Lebih merimaskan, mereka ‘rilex’ membeli makanan bersama anak isteri, duduk-duduk makan. Bagi peniaga yang tidak tahu azan atau khutbah, elok saja menghisap rokok, berbual-bual dengan rakan sewaktu khutbah berkumandang. Elok saja turut sama membantu isteri menjual makananan. Sedangkan semua yang diberi Allah itu adalah milik Allah, berupa pinjaman. Baik kesihatan maupun tubuh badan.

Bila saat membayar hutang, membayar sewa, merekalah orang yang paling bising tidak dapat untuk membayar hutang dan sewa. Alasan kedai tidak berapa maju. Orang tidak berapa ramai mejadi alasan menyokong tindakan tidak membayar hutang. Jika menurut logik akal, banyaklah duit yang mereka dapat. Ramailah orang yang makan minum dan membeli di kedai. Apa tidaknya, sampai tak sempat pergi solat Jumaat.

Inilah perangai umat islam. Umat islam ramai yang gagal dalam perniagaan walaupun bukan semua. Namun mereka gagal kerana meraka gagal berniaga dalam ketaqwaan. Waktu seruan azan memanggil, mereka pekakkan telinga. Mereka leka. Aurat tidak dijaga. Seolah-olah usaha mereka yang mendatangkan keuntungan. Rezeki adalah dari Allah. Allah boleh memberi pada yang dikehendaki, Allah juga boleh menarik kembali apa yang telah diberi olehNya.

Wajarlah jika majoriti dalam suatu bangunan yang hampir 100% islam, baik pekerja atau berniaga, jika gologanan inilah yang merunggut, biasanya peniagaan malap di tempat-tempat begini, berbanding tempat perniagaan yang tidak sepenuhnya islam yang Nampak lebih laris. Semua ini menjadi peringatan buat umat bergelar Islam, bahawa jika kamu itu islam, kamu perlu laksanakan islam. Jika kamu mempermain-mainkan islam, jika kamu ambil mudah soal hukum hakam islam, ingatlah azab Allah itu sangat pedih.

Janganlah kamu lupa, bahawa, dunia adalah syurga orang kafir. Syurga kita di sana, di akhirat sana. Dunia ini, tempat ujian bagi kita. Jika dalam kerja, dalam berniaga, kita merasa kan , tidak apa melakukan perkara-perkara yang boleh menarik orang ramai walaupun ianya bertentangan dengan hukum Allah, demi menarik pelanggan, anda sebenarnya silap. Anda sebenarnya tewas apabila di uji Allah. Allah yang menjamin rezeki kita. Allah juga yang menurunkan hukum hakamNya. Mana mungkin, perkara maksiat boleh menjamin rezeki anda. Mana mungkin manual Nokia di guna dalam Motorolla. Mana mungkin manual Toyotta diguna dalam Produa. Itulah sebahagian dari contohnya.

Selagi ada yang memberi peringatan, InsyaAllah, dengan anda-anda yang mengambil mudah soal hukum hakam Allah masih selamatkan. Namun jangan kita semua lupa, bala Allah, peringatan Allah telah mencetus di sana sini. Supaya di buat iktibar. Tentera Allah, ribut, taufan, api, air dan sebagainya adalah maklhluk yang patuh pada perintah Allah. Bila-bila sahaja ianya melaksanakan apa yang diperintahkan Allah. Cuma beringat… jangan kerana perbuatan kamu… mereka-mereka yang masih tidak mahu berhenti dari kemungkaran, menjadi penyebab kemurkaan Allah s.w.t.

Berhentilah… jika kamu mengaku kamu semua adalah ‘HAMBA ALLAH’..

Itulah nilai seorang hamba… taat dan patuh dengan perintah Allah. Tinggal dan jauh segala larangan Allah.

Allahu a’lam.

No comments:

Post a Comment