Menjadi tetamu Allah...melakukan tawaf mengelilingi Kaabah

Friday, April 22, 2011

KELEKAAN

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ




Firman Allah dalam ayat 97-99 surah al-A’araf :





أَفَأَمِنَ أَهْلُ الْقُرَىٰ أَن يَأْتِيَهُم بَأْسُنَا بَيَاتًا وَهُمْ نَائِمُونَ ﴿٩٧﴾ أَوَأَمِنَ أَهْلُ الْقُرَىٰ أَن يَأْتِيَهُم بَأْسُنَا ضُحًى وَهُمْ يَلْعَبُونَ ﴿٩٨﴾ أَفَأَمِنُوا مَكْرَ اللَّـهِ ۚ فَلَا يَأْمَنُ مَكْرَ اللَّـهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْخَاسِرُونَ ﴿٩٩﴾





Maksudnya : Patutkah penduduk negeri itu (bersedap hati) serta merasa aman daripada kedatangan azab Kami kepada mereka pada malam hari, semasa mereka sedang tidur? (97) Atau patutkah penduduk negeri itu (bersedap hati) serta merasa aman daripada kedatangan azab Kami kepada mereka pada siang hari, semasa mereka sedang leka bermain-main? (98) Patutkah mereka (bersukaria) sehingga mereka merasa aman akan rancangan buruk (balasan azab) yang diatur oleh Allah? Kerana sebenarnya tidak ada yang merasa aman dari rancangan buruk (balasan azab) yang diatur oleh Allah itu melainkan orang-orang yang rugi (99)




Bersukaria adalah satu sifat manusia yang memandang tidak ada apa yang menanti di kemudian nanti. Sekiranya mereka tahu bahawa azab itu sangat pedih, pasti mereka sangat berhati-hati dalam menjalani hidup seperti ini.





'Ini yang kita mahu...." jeritan seseorang bila terdengar muzik mula dipasang kuat. Selama ini mereka merasakan sepi tanpa kunjungan orang adalah kerana tiada muzik. Tiada program yang grand-grand hingga tidak kiralah program tersebut bertentangan atau tidak pada syarak.





Masih berani, meninggalkan solat Jumaat bagi kaum lelaki dengan santai-santai di restoran, di kompleks-kompleks, sehingga tidak diambil iktibar Tsunami, gempa bumi, ribut taufan berlaku secara tiba-tiba di mana-mana sekarang ini.





Perjalanan yang lebih panjang selepas kita mati yang tiada penghujungnya, menuntut kita memilih jalan mana yang ingin kita tempuh. Sekiranya kita serius memikirkan tentang akhirat, betapa kita akan sedar dan insaf, masa sudah terlalu suntuk untuk kita menebus masa yang berlalu dengan penuh sia-sia.



Sekiranya kita masih leka sukar untuk kita rasa besedia. Namun bagi seorang yang taqwa, rasa takut dan cemas terbayang menekan kita. Ketakutan meliputi seluruh alam dan mencemaskan jiwa serta menggoncang dada. Malah, ketakutan mencengkam seluruh bumi dan langit yang digerakkan lagi oleh ketakutan dan digentarkan pula oleh firman-Allah s.w.t.

Allah berfirman yang bermaksud:



“Apabila terjadi hari kiamat, tidak seorang pun dapat berdusta mengenai kejadiannya. Kejadian itu merendahkan satu golongan dan meninggikan golongan yang lain. Apabila bumi digoncang sedasyatnya dan gunung dihancur luluhkan sehancurnya, maka jadilah debu yang berterbangan." (Sural al-Waqiah, ayat 1-6)



Insafilah, sebelum tiba hari yang dijanjikan, pastikan kita bersedia dengan amalan, bagi meraih kerahmatan dari Tuhan semesta alam. Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyanyang.



Allahu a'lam.


No comments:

Post a Comment