Menjadi tetamu Allah...melakukan tawaf mengelilingi Kaabah

Monday, March 21, 2011

NIKMAT KESIHATAN

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Betapa bila difikirkan, selain nikmat iman dan islam, nikmat yang agak besar kurniaan Allah adalah nikmat kesihatan. Bila sakit datang, saat itu longgokan wang, harta, makanan semua sudah tidak dihiraukan. Semua itu tidak ada makna. Semua itu juga tidak boleh mengembalikan kesihatan yang telah ditarik oleh Allah s.w.t.

Ada juga yang dipulihkan oleh Allah, namun sebanyak mana pula kesyukuran atas perkara tersebut. Masih ada yang melupai, sehingga hidup tidak sudah-sudah mengejar duniawi. Dalam mengejar duniawi yang perkara dikejar boleh ada dan boleh juga tidak, ada waktu kesihatan jadi terganggu atas keletihan teramat yang ditanggung tanpa rehat. Mencari dan terus mencari wang untuk memenuhi keadaan yang diwujudkan. Sedangkan, jika perkara demikian tidak ada pun, tidak mendatangkan kemudaratan.

Nikmat kesihatan yang diberi Allah dibumi Haramain, setiap ke sana, sungguh menimbulkan keinsafan. Allah juga boleh menguji dengan ditarik sedikit kesihatan tersebut, sebagai ingatan, betapa deritanya nikmat yang ada ditarik sedikit oleh Allah. Ya.. Allah, menjejak kaki di tanah air semula, serasa seluruh sendi menjadi lemah, tiada upaya melainkan dengan pertolongan Mu. Sekejap dapat menjaga abah, kesihatan ku sudah mula terganggu. Hampir diriku juga di masukkan ke wad. Lemahnya diriku. Untuk bangun pun tidak berdaya, sehingga ku diuji lagi, dengan kesakitan lainnya bila hampir jatuh.

Ya..Allah, namun ku redha dengan ujianmu. Ku dapat rasakan kemanisan nikmat iman sekembalinya dari Haramain. Semua ini, membuat ku banyak membisu mengenang kebesaranMu. Berbagai perkara telah Engkau bentangkan di depanku. Sungguh kebesaranMu ya Allah. Sukar untuk diucapkan dan di olah dalam bahasa percakapan. Sungguh kerinduan yang pasti tidak kunjung padam. Serasa tidak boleh ku tinggalkan bumi Haramain lagi...

Pastinya atas keizinanMu, ku akan menjejak lagi bumi suci yang sangat dicintai..

Allahu a'lam.

No comments:

Post a Comment