Menjadi tetamu Allah...melakukan tawaf mengelilingi Kaabah

Friday, March 18, 2011

BESARNYA KURNIAANMU YA ALLAH

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Alhamdulillah. Kesyukuran yang tidak terhingga kepada Allah yang masih menjemputku dan anak-anakku ke bumi suci Makkah dan Madinah untuk kesekianan kalinya. Rindu yang tersangat mendalam rasa terubat sebaik mejejak kaki dibumi Haramain ketika menjelang fajar 2 Mac lalu.

Bermula menziarahi Rasulullah s.a.w, sungguh tidak dapat untuk diluahkan betapa bahagia berada dibumi tercinta tersebut. Rindu yang tersangat, membuatkan segalanya menjadi sangat bermakna. Kecintaan yang mendalam membuat semuanya indah belaka. Bahkan segalanya dirasakan sangat mudah untuk dilaksana, atas dasar rasa yang penuh cinta.

Hanya mereka yang mengerti erti dan nilai cinta yang memahaminya. 2 minggu di bumi Haramain serasa sekejap sahaja. Namun begitulah, berbagai perkara dapat dibuat iktibar dan dipandang penuh mempunyai hikmah. Macam-macam hikmah yang ana nampak atas segala aturan Allah s.w.t, bermula dari berdaftar tahun lepas lagi. Dari situ semakin meningkatkan keimanan, bahawa Allah sangat sayang dengan hamba-hambaNya. Banyak perkara yang diluar pengetahuan kita.

Bila abah jatuh sakit, ana nampak betapa perlu adik-beradik lelaki menjaganya. Jika isterinya pergi bersama ana, pasti urusan persekolahan anaknya terganggu bila kes demikian. itulah hikmah atas ketentuan tersebut. Dengan berada di sana dapatlah ana berada ditempat-tempat yang tersangat makbul doa bagi mendoakan abah yang dikatakan tidak mengenal ahli keluarga. Alhamdulillah...berita yang didengar berubah-rubah sehinggalah abah dapat mengenali semua. Ya Allah, benar janjimu, engkau sentiasa mengabulkan doa hamba-hambaMu. Ada masa tersangat cepat dan ada masanya lambat. Semua itu sangat mempunyai hikmah. Alhamdulillah.. besar sungguh kurniaanMu ya Allah, bila Engkau sentiasa menjemput aku ke sana...

Pasti ku akan berusaha ya Allah, untuk terus menerus ke sana, sehinggalah kembalinya aku kepadaMu. Itulah nekad yang tertanam dilubuk sanubariku..

No comments:

Post a Comment