Menjadi tetamu Allah...melakukan tawaf mengelilingi Kaabah

Thursday, December 31, 2015

NILAI KITA DI SISI ALLAH

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Ramai yang ke tanah suci melahirkan kegembiraan dan kesyukuran.  Namun tidak ketinggalan juga ada yang pergi dengan keadaan diluar dugaan. Mereka sampai dalam keadaan tidak dilayan baik oleh  Tuan yang punya rumah.  Suasana kelam kabut sentiasa menghantui.  Ada waktunya sebelum dan dalam perjalanan bermula sudah agenda-agenda kesusahan yang pelik-pelik.

Nak di kata agensi salah. Sampai juga mereka.  Ada penerbangan, ada makanan ada hotel ada lawatan dan segala yang dijanjikan.  Tetapi kesukaran yang ditempuh sangat berbeza.  Tetiba Visa tidak keluar. Tetiba jadual penerbangan terpaksa ditukar.  Tetiba ada ahli rombongan tidak ada kenderaan menyebabkan kelewatan. Tetiba terpaksa menghadapi masa transit yang lama. Tetiba jadi kelam kabut  urusan  seterusnya. Penginapan, lawatan dan sebagainya. 
 
Hotel yang sama dengan jemaah lain juga di rasa masih tidak sesuai dengan cita rasa. Ada sahaja yang dirasa tidak kena,  apakah tanggapan dan sangkaan-sangkaan yang bermain di fikiran sebelumnya terbayar cash dengan kesusahan tersebut. Allahu a’lam.

Yang mampu untuk beselesa-selesa yang membayar mahal  di saat akhir tertaqdir pergi dengan pakej biasa, melahirkan kegembiraan yang teramat… MasyaAllah… Hebat insan ini..


Hebatnya bandingan seorang dengan seorang yang lain untuk sampai ke Tanah Haramain. Moga kita tidak termasuk di kalangan mereka  yang disulitkan Allah, untuk mejadi TetamuNya. Moga  Allah permudahkan kita semua. Aamiin, ya Rabbal Alamiin.

No comments:

Post a Comment